TTC JOURNEY : PART 11 (HYSTEROSALPINGOGRAM - HSG)

Assalamualaikum w.b.t semua.


Alhamdulillah, direzekikan lagi berpena disini. Syukur dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki kesihatan,makanan, tempat tinggal. Alhamdulillah. Hari rasa nak story tentang pengalaman HSG bulan lepas. ๐Ÿ˜€ 

Antara selalu yang menjadi pertanyaan ⁉️
  • Sakit ka HSG nie? 
  • Dapat MC ke? 
  • Lama ka procedure HSG ni? 

๐Ÿงฉ Ooraait, mai nak cerita bagi. Hehe

๐Ÿ”ธ ๐Ÿ”น๐Ÿ”ธ ๐Ÿ”น๐Ÿ”ธ ๐Ÿ”น๐Ÿ”ธ ๐Ÿ”น๐Ÿ”ธ ๐Ÿ”น๐Ÿ”ธ ๐Ÿ”น๐Ÿ”ธ ๐Ÿ”น๐Ÿ”ธ ๐Ÿ”น๐Ÿ”ธ ๐Ÿ”น๐Ÿ”ธ ๐Ÿ”น๐Ÿ”ธ ๐Ÿ”น๐Ÿ”ธ ๐Ÿ”น

Sebelum tu , ini apa itu HSG?

HSG adalah nama panjangnya HYSTEROSALPINGOGRAM. HSG ni adalah X Ray test untuk check keadaan tiub fallopian kita dan keseluruhan keadaan rahim kita. Dengan cara memasukkan sejenis tiub ke dalam vagina. Selepas itu, kita perlu meluruskan kaki dan berada pada  posisi dan kedudukan yang betul seperti diarahkan oleh Juru X-ray. Kemudian sejenis cecair akan dimasukkan kedalam tiub yang dimasukkan ke dalam vagina tadi. Semasa proses ini mungkin akan berlaku ketidakselesaan sikit dibahagian perut dan rahim dalaman kita. Boleh tengok gambar dibawah sebagai gambaran untuk hampa nanti. Ok, nak sambung perjalanan HSG proses aku plak. Hehe


p/s : Gambar sumber Google


Cerita asalnya, Doc Salini tak pernah suggest pun aku buat HSG. Tapi sebab dah on ubat Letrozole 2 cycle failed, terus decide buat IUI (Intrauterine insemination). Aku pun ambil lar IUI pakej kat klinik tu. Pakej tu include SA (Semen Analysis) test dan HSG test. Bila dah decide tu terus jalan ke depan, set appointment untuk segala jenis test-test tu. Post yang lepaskan aku bagitau aku buat Hormon test yang ke 3 kalinya. Hormon test masa CD2. HSG pula kena buat CD8 or CD9. Bila disemak kalendar CD8 masa tu 10 Sept 2020. Terus set appointment untuk HSG test. 

Walaupun aku consult dekat Klinik Mey Mey di Subang, tapi semua procedure perlu dibuat di Metro IVF Klang. 10 Sept 2020 hari Khamis makanya terpaksa lar cuti. Tapi bila call klinik katanya boleh dapat MC. So, ok lar.  ๐Ÿ˜€ Appointment aku 10.00 am. Makanya kami keluar awal pagi lar, risau jalan jem ke apa sebab kami pon tak pernah sampai lagi Hospital Metro IVF tu.  

10 Sept 2020 - Kami sampai Hospital Metro IVF lebih kurang jam 9.30 am juga lar. Agak awal juga sebab jalan pun cantik jer. Lebih kurang sejam dari rumah kami. Sampai terus masuk daftar bagitau nurse situ nak buat HSG dari Klinik Mey Mey, diorang dah tahu sebab dah ada rekod dengan diorang. Nurse tu tanya dah breakfast ke belum, kalau belum dia suruh breakfast lagi. Makanya, kami pun pergi lar breakfast dulu kedai depan tu. Setel breakfast pergi semula hospital. Duduk sekejap lebih kurang 5 mini sorang nurse tu panggil untuk bawa kami ke bilik procedure. Bilik procedure tu tak lar jauh sangat, bersebelahan dengan Hospital Metro juga, cumanya kena keluar dari Hospital tu jalan sikit jer. Nurse tu bawa kami dengan sorang lagi couple nak buat HSG juga. 

Sampai situ, duduk dulu sementara staff situ panggil untuk ambil rekod. Sepatutnya yang buat procedure HSG aku adalah Doc Salini. Tapi Doc Salini ada hal, makanya aku redha saja lar doc mana yang ada disitu. Tunggu situ agak lama juga, mungkin sebab tunggu Doc yang bertugas datang. Lebih kurang 15-20 minit juga kami tunggu. Staff situ panggil nama aku dlu masuk ke dalam bilik untuk tukar baju. Aku pun masuk, prepare diri dalam bilik procedure dulu dengan bantuan staff kat situ. Lebih kurang 5 minit tunggu Doc masuk. Rupanya Doc Tee yang akan buat procedure tu. terkejut aku. Agak famous Doc Tee dalam kalangan TTCian sebab success rate dia yang tinggi dengan IVF. So, agak terkejut juga lar jumpa Dr Tee dan dia yang akan buat procedure HSG aku tu.

Procedure tu tak lama pun, kurang dari 10 minit aku rasa. Diorang akan suruh kita pusing ke kiri kanan macam tu jar untuk dapatkan cetakan film X Ray tu nanti. Sakit ka? Ok, untuk pengalaman aku sendiri masa procedure tu cuma rasa tak selesa saja. Sebabnya awal2 kan diorang akan guna Speculum(muncing itik) untuk buka laluan vagina kita tu. Sebabnya nk beri laluan untuk doc masukkan dye kedalam tu. Bila doc masukkan dye tu memang akan rasa tak selesa dalam perut sikit. Bahagian yang letak Speculum tu for sure lar tak selesa kan. Tapi sebab aku dah kerap sangat dok guna benda tue masa miscarriage hari tu, dah rasa macam ok lar. Hahaha. Rate kesakitan semasa procedure aku bagi adalah 4 daripada 10. Maksudnya so so saja bagi aku. Haha . Tapi hampa nak tau dak effect selepas selesai procedure tue? ๐Ÿ˜€

Selesai procedure, tukar baju staff situ minta tunggu sekejap. Dalam 5 minit macam tu dia bagi X Ray Film so, dah setel situ. Untuk dapatkan MC dia minta kami ke tempat pendaftaran. Kami pun kesana dapatkan MC. MC diberi juga kepada suami. Setel semua kami pun bergerak balik. Kami sampai sana jam 9.30am, kami gerak balik jam 11.15am dah balik. 

Ok, sekarang nak cerita effect selepas procedure kat korang. ๐Ÿ˜… Selepas 3 minit kereta bergerak, terus terasa sakit tue..Hahahah. Sakit yang datang terus sampai sehingga tahap skala 10++ daripada 10 tadi tu tau. Haha. Suami aku tengah drive pun macam tak tau nak buat apa dah. Seriusss sangat2 weyhhh. Tahap sakit tue sampai sepanjang jalan aku teriak weyh hingga rumah. Tak tahu nak buat apa, terus mesej akak Staff di Klinik Mey Mey , Kak Zahirah. Dia suggest ambil Ponstan(ubat tahan sakit). Baru teringat dekat rumah ada lagi pil tu. Balik rumah aku stay dalam kereta dulu 10minit weyh, teriak dan tahan sakit. Nak jalan pun rasa berat weyh. Sakit ni bagi aku kurang sikit dari aku sakit rengat masa 2nd miscarriage dulu. Macam mencucuk cuck tu weyh. 

p/s : X- Ray film akan dapat pada hari tersebut, nanti result keluar bawa X-Ray film ni untuk doc review

Pengakhiran cerita HSG aku pada hari ini adalah, balik makan Ponstan , lena. Alhamdulillah, feel much better, dah tak sakit, cuma sengal2 saja. Tapi hari ni akan keluar darah 'spotting' sikit. Tapi sehari jer lar keluar. Tapi ini adalah situasi dan pengalaman aku lar. Sebab lain orang lain pengalmannya. Ada yang tak sakit langsung, ada yang sakit sikit saja. ๐Ÿ˜š๐Ÿ˜š

Next entry, aku story result HSG aku plak naaa yerr


Korang kalau ada apa-apa soalan komen la kat bawah, aku cuba jawab mana mampu.

Hanya kita faham kita

Sambungan PART-12 ๐Ÿ˜š๐Ÿ˜š

❤️ ๐Ÿงก ๐Ÿ’› ๐Ÿ’š ๐Ÿ’™ ๐Ÿ’œ








0 comments