TTC JOURNEY : PART 12 (HYSTEROSALPINGOGRAM - HSG RESULT)

        Assalamualaikum w.b.t teman teman seperjuangan semua. ๐Ÿ˜ Semoga semua baik baik saja. Haiissh, nak cari mood nak menaip nie alahaiii larr sangat.. Hehe So, mari kita sambung cerita apa jadi dengan result HSG yang lepas. Entry sebelum ni dah story tentang pengalaman HSG, jom tengok apa terjadi dengan keputusannya. Nantikaannnn..

12/9/2020 - Aku review result dengan Doc Salini dekat Klinik Pakar Wanita Mey dekat Subang. Hari Sabtu hari tu, so kami kena pergi awal sebab klinik hingga jam 12.00 tengah hari saja. Aku dengan suami sampai situ lebih kurang jam 11.00 pagi juga lar. Sampai duduk sekejap, akak Zahirah (Nurse) bagi 1 kertas dekat aku. Itu lar kertas result-nya. Aku pun tengok dan baca. Kertas tue ada detail patient dan result yang ditulis dalam Bahasa Inggeris lar for sure kan. Dengan result di tangan tue aku dah rasa tak sedap hati dengan ayat yang ditulis tu. Aku tunjuk result dekat suami, aku bagitau ni macam tak cantik result ni. huhu. Suami aku macam biasa lar, tenang dan tenang sangat. Dia kata sabar, relaks nanti kita masuk jumpa doc dan tanya habis. 

Lebih kurang 15 minit tunggu aku dengan suami pun masuk bilik doktor setelah nama aku dipanggil. Masuk duduk Doc Salini pun tanya aku "Kenapa Dina? keputusannya begitu.". Jangan kata aku jar terkejut, Doc Salini pun terkejut. Korang nak tahu ke apa keputusan nya ?

HSG RESULT : Right tube blocked , left hydrosalpinx with patent tube.

Doc pun minta X-Ray film yang aku dapat masa HSG procedure hari tu. Doc Salini baca result aku Tiub Kanan Block, Tiub Kiri ada sedikit bengkak di hujung. Sebelum aku buat HSG ni aku ada baca juga info-info tentang tiub ni. So, bila dengar result macam ni terus rasa AllahuAkbar. Allah hadirkan lagi ujian untuk kami dengan result macam ni. Ya, mungkin kami insan yang terpilih untuk ujian ini.


p/s : HSG Report yang agak ๐Ÿ˜ฅ

Doc Salini tak sarankan aku buat IUI dengan result HSG macam ni, sebab risau risiko kandungan luar rahim. Doc hanya cadangkan IVF terus. Terus tersentak kepala dan otak bila dengar IVF. Tak pernah terlintas difikiran selama ni aku kena hadapi benda ni. Aku kena buat treatment sehingga stage ni. Memang betul-betul terkejut hari ni. Doc Salini terkejut dengan result HSG aku sampai tanya betul ka miscarriage sebelum ni kandungan dalam rahim. Aku pun korek-korek lar gambar scan tunjuk dia. Dia tengok baru yakin sikit. Ya Allah, memang betul-betul hati tak tenang masa ni. Dalam kepala hanya set treatment sehingga IUI saja, tak terjangkau fikiran ni nak buat treatment sampai IVF.

Doc ada juga bagi cadangan kalau nak cuba normal dulu dengan Letrozole lagi, dia boleh bagi. Tapi suami dah tak nak, sebab hari tu dah 2 cycle try Letrozole. Suami aku pun decide proceed dengan IVF saja. Begitu lar lelaki kan, tenang sangat terus buat keputusan. Yang aku nie terkejut tak habis lagi. Agak lama hari tu kami sembang dengan doc. Hampir menitis air mata juga hari tu depan doc. Tak tahu dah nak cakap macam mana. Doc Salini banyak cerita tentang pesakit-pesakit dia yang dah berjaya problem lebih kurang aku juga untuk positifkan minda aku semula masa tu. Suami dah decide untuk IVF, aku pun dah tenang sikit. Kami pun proceed saja dengan IVF.

Keluar bilik doktor masuk kereta terus nanges. Aku masih bersyukur, sungguh aku bersyukur. Ada lagi nikmat lain yang aku dapat selain dari ujian ini. AllahuAkbar. Terus rasa sedar diri dan sedapkan hati untuk terus kuat lagi sebab aku perlu hadapi banyak lagi perjalanan TTC kami ni. Mohon korang doakan yang terbaik untuk aku dan suami aku mengahurungi perjalanan IVF kami pula nanti. Aaaamiin Ya Mujib.


Kalau korang nak tanya apa-apa, komen la kat bawah, kita boleh berkongsi, buang rasa malu tu yerr..


Sekian saja aku rasa untuk entry ni, nanti aku share lagi bila dah start IVF. Stay tuned yer korang..


Marilah kita bersama-sama amalkan doa ini ๐Ÿคฒ


Korang kalau ada apa-apa soalan komen la kat bawah, aku cuba jawab mana mampu.

Hanya kita faham kita

Sambungan PART-13 ๐Ÿ˜š๐Ÿ˜š

❤️ ๐Ÿงก ๐Ÿ’› ๐Ÿ’š ๐Ÿ’™ ๐Ÿ’œ






2 comments

  1. Hai sis, saya pun plan nak buat IVF tahun ni. tgh survey2 pakej ivf.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh survey2 dulu sis, sekarang pun banyak Klinik2 dan Hospital2 Fertility buat promosi IVF dan IUI. Sis sedang buat rawatan juga ke sekarang? :)

      Delete